Luz, het ingenieuze
trick‑taking kaartspel van
Iello, laat je inzetten op het aantal
slagen dat je denkt te halen, terwijl je je eigen kaartwaardes niet mag zien — alleen je tegenstanders hebben die kennis.
Wat maakt dit spel bijzonder?
In Luz pakken spelers kaarten op kleur (5 kleuren), maar mogen ze de waarde niet bekijken — enkel tegenstanders zien de waarden. Door de kaarten te sorteren en vervolgens door te geven, ontstaat een unieke combinatie van bluff, deductie en inzicht. Elke slag kiest een troefkleur (geel) en een inschattingsmechanisme met bet‑ en veiligheidspoppetjes verhoogt de spanning.
Hoe speel je het spel?
Luz bestaat uit 4 rondes van elk 10 slagen. Spelers verdelen kaarten (10 per speler), sorteren deze en geven hun hand door aan links. Vervolgens zetten ze in hoeveel slagen ze denken te winnen en kunnen ze een veiligheidspopje pakken. Daarna spelen ze slagen, waarbij troefkleur geel is. Aan het einde van de ronde worden punten toegekend: correcte inschatting levert punten op, mis gokken kost punten.
Waarom is dit spel een aanrader?
Luz combineert bekende trick‑taking elementen met een verrassende twist: je kent je eigen kaarten (waarde) niet, maar ziet die van anderen. Het resultaat: creatief gokken, tactisch spelen en veel spanning. Met mooie geïllustreerde kaarten en glasachtige elementen heeft het spel een stevige presentatie.
Inhoud van de doos
- 61 kaarten (5 kleuren, waarden van 1–12; aantal kaarten aangepast aan 3–5 spelers)
- 5 “HIGH” indicator‑kaarten (om hoogste zijde aan te geven)
- 15 Bet‑popjes (geel) en 5 Safety‑popjes (blauw)
- 1 scoreblokje
Specificaties
- Uitgever: Iello
- Ontwerper: Taiki Shinzawa
- Illustraties: Crocotame
- Spelers: 3–5
- Leeftijd: vanaf 10 jaar
- Speelduur: ca. 30 minuten per partij
- Type spel: Kaartspel, trick‑taking, bluff & deductie
- Taal: Ongeacht de taal (kaarten hebben symbolen), Engels spelregels meegeleverd